بیمه, بیمه تامین اجتماعي

بیمه تامین اجتماعی

شاید شما هم در رابطه با وضعیت کاری و همچنین بازنشستگی خود دچار استرس و اضطراب هستید. شاید به این فکر کنید که چگونه می‌توانید تا ابد کار کنید! به جان خودتان غر می‌زنید که همه‌ی زندگی‌ام شده کار و به هیچ یک از فعالیت‌هایی که از انجامشان لذت می‌برم نمی‌رسم….اگر شما در سن و سال جوانی به فکر آینده خود هستید، می‌توانید با داشتن بیمه تامین اجتماعی به تمامی این فکر و خیالات خاتمه دهید. در ادامه همراه ما باشید تا شما را با این بیمه، بیشتر آشنا کنیم.

بیمه تامین اجتماعی چیست؟
بیمه تامین اجتماعی چیست؟
بیمه تامین اجتماعی از نگاهی دیگر
انواع بیمه تامین اجتماعی شامل چیست؟
بیمه خویش فرما چیست؟
بیمه اختیاری خویش‌فرما چیست؟
بیمه کارفرمایان
تعریف کارگر و کارفرما از نظر قانون کار
مزایای بیمه تامین اجتماعی
بیمه عمر تامین اجتماعی
انواع تعهدات بیمه تامین اجتماعی
خدمات و تعهدات کوتاه مدت بیمه تامین اجتماعی
پوشش بیماری‌های خاص
خدمات و تعهدات بلند مدت بیمه تامین اجتماعی
بیمه اجباری
بیمه بیکاری
پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما
مدارک مورد نیاز جهت ادعای سابقه کاری
مدارک جهت بررسی ادعای احتساب سابقه بیمه
شرایط بازنشستگی بیمه تامین اجتماعی چیست؟
شرط درخواست بازنشستگی کارگران
بیمه تامین اجتماعی برای اتباع خارجی
چند نکته در خصوص بیمه تامین اجتماعی
بیمه تکمیلی در کنار تامین اجتماعی
چگونه بیمه سازمان تامین اجتماعی را تهیه کنیم؟
وقتی شما در شرکتی مشغول به کار هستید، داشتن بیمه تامین اجتماعی امری ضروری برای شما خواهد بود. سازمان تامین اجتماعی با این بیمه، از کارمندان کارخانجات، اداره‌جات و سایر افراد حمایت می‌کند. این سازمان تضمین می‌دهد که خدمات این بیمه را در طول پرداخت حق بیمه به همراه مستمری بعد از بازنشستگی دریافت خواهید کرد.همچنین از خدمات درمانی این بیمه نیز می‌توانید استفاده کنید. این بیمه از انواع بیمه های درمان است که بیشتر افراد را تحت پوشش خود قرار داده است.

در حقیقت، هر شخص شاغل توانایی این را دارد که خود را بیمه کرده و از خدمات آن استفاده کند. سازمان بیمه‌گر تامین اجتماعی وظیفه دارد، خدمات را به افراد تحت پوشش خود ارائه دهد. این پوشش‌‌ها می‌تواند در قالب بیمه اجباری برای کارفرما یا بیمه خویش فرما باشد .

بیمه تامین اجتماعی از نگاهی دیگر

اگر بخواهیم در حالت کلی بیمه تامین اجتماعی را توضیح دهیم، باید بگوییم: بیمه تامین اجتماعی، حقوق بیمه‌گزار را تضمین کرده و براساس قانون با ارایه مستمری پس از بازنشستگی و خدمات درمانی به حمایت از حقوق بیمه‌شده می‌پردازد.

تخمین زده شده که تقریبا چهل و دو میلیون نفر از جمعیت جامعه بیمه مربوط به این سازمان داشته و از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. همچنین سه و نیم میلیون نفر بازنسشته و مستمری بگیر این سازمان هستند. بیمه‌‌گزاران تامین اجتماعی و بازنشستگان از خدمات مالی و رفاهی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی استفاده می‌کنند.

هر شخصی که کد بیمه داشته باشد و نامش در فهرست بیمه شرکت‌ها و سازمان‌های حقوقی رد شده باشد،به وی دفترچه تعلق گرفته و از امتیازات متعدد این بیمه بهره‌مند می‌شود.

انواع بیمه تامین اجتماعی شامل چیست؟

این بیمه سازمان تامین اجتماعی انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم:

 

  1. بیمه خویش فرما
    1.  اختیاری
    1. بیمه کارفرمایان
  2.  اجباری
  3. بیمه بیکاری
  4. بیمه دانشجویی
  5. بیمه زنان خانه دار
  6. بیمه پدیدآورندگان، نویسندگان کتاب و هنرمندان
  7. نویسندگان و هنرمندان مشمول یارانه
  8. مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  9. بیمه حرف و مشاغل آزاد
  10. مددجویان مشمول یارانه
  11. کارآفرینان بنیاد شهید
  12. زنان سرپرست خانوار مشمول یارانه
  13. مربی مهدکودک خود مالک مشمول یارانه
  14. بیمه شاغلین کسب وکار خانگی
  15. بیمه نخبگان و استعدادهای برتر
  16. بیمه کارگران باربر
  17. بیمه خادمین ثابت مساجد
  18. بیمه خادمین ثابت مساجد فاقد کمک دولت
  19. بیمه صیادان و مشمولان مشمول یارانه
  20. بیمه ایرانیان خارج از کشور
  21. بیمه کارگران باربر فاقد دولت
  22. بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار
  23. بیمه طلاب و روحانیون (مطالعه مقاله بیمه تکمیلی طلاب پیشنهاد می‌شود.)
  24. بیمه رزمندگان و بسیجیان فعال
  25. بیمه مداحان و شاعران اهل بیت
  26. بیمه پزشکان و پیراپزشکان
  27. بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی
  28. بیمه اعضا سازمان نظام دامپزشکی
  29. بیمه اعضا جامع راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی
  30. بیمه اعضا انجمن حمایت از مدیران مزرعه
  31. بیمه وکلا و کارشناسان قوه قضاییه
  32. بیمه راکبین و نمایندگان پیک موتوری
  33. بیمه فعالان حوزه رسانه و مطبوعات
  34. بیمه شاغلین کسب وکارهای مجازی

بیمه خویش فرما چیست؟

این بیمه‌نامه، بیمه‌ای ست که در آن شخص، خودش را بیمه می‌کند. این بیمه برای آن‌هایی که به صورت دورکاری و مستقل فعالیت می‌کنند و تحت پوشش جایی نیستند، بهترین مورد برای خرید است. البته که شخص باید بداند که با داشتن این بیمه، پوشش‌های بیمه بیکاری به وی تعلق نخواهد گرفت.

انواع بیمه خویش فرما شامل موار زیر هستند:

  • خویش‌فرمای اختیاری تامین اجتماعی
  • بیمه کارفرمایان

بیمه اختیاری خویش‌فرما چیست؟

خطاب به شماهایی که تحت پوشش بیمه نیستید! همین حالا می‌توانید در سازمان تامین اجتماعی ثبت نام کرده و با پرداخت حق بیمه مشخص خودتان را بیمه کنید. به همین راحتی!فقط یک نکته را مدنظر داشته باشید که باید حق بیمه را در تاریخ مشخصی پرداخت کرده تا قرارداد شما با سازمان تامین اجتماعی باطل نشود.

زمانی می‌توانید از بیمه اختیاری استفاده کنید که حداقل ۳۰ روز حق بیمه را پرداخت کرده باشید و رده سنی شما تا ۵۵ سال باشد. حال اگر سن شما از این میزان بیشتر باشد باید حق بیمه مازاد سن خود را پرداخت نمایید.اما بیمه تامین اجتماعی برای افرادی که شغل آزاد دارند نیز تمهیداتی اندیشیده است تا افراد بیشتری از این بیمه بهره‌مند شوند. برای کسب اطلاعات درمورد بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی به اینجا مراجعه کنید.

بیمه کارفرمایان

چرا برخی از ما فکر می‌کنیم که بیمه فقط برای کارمندان است؟ حتی کارفرمایان نیز می‌توانند مثل کارمندان از طریق بیمه کارفرما حقوق بازنشستگی داشته‌باشند. سازمان تامین اجتماعی قوانینی را برای استفاده کارفرمایان از بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته‌است که به شرح زیر می‌باشد:

  • بازنشستگی با ۱۲ درصد: در این حالت خدمات مرتبط با بازنشستگی ارایه می‌شود.
  • بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی با ۱۴ درصد: در این حالت خدمات بازنشستگی نه تنها در زمان زنده بودن وی بلکه بعد از فوت او نیز به بازماندگانش پرداخت می‌شود.
  • بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی با ۱۸ درصد: در این حالت پرداخت بازنشستگی شخص بیمه‌گذار به بازمانده‌های او پس از فوتش و همچنین خدمات مربوط به از کار افتادگی کلی ارائه داده‌می‌شود.

 

لطفا به خاطر داشته باشید که این حالت شامل حال افرادی که دچار از کارافتادگی جزئی و نقص عضو شده باشند، نخواهد شد. اگر قصد دارید از بیمه اختیاری استفاده کنید، باید حق بیمه‌های اشاره شده را پرداخت کنید که ۲۶ درصد حقوق توافق شده است.

 

تعریف کارگر و کارفرما از نظر قانون کار

به این خاطر که بیمه تامین اجتماعی بیشتر جنبه حقوقی دارد، بهتر است تعریف این دو مفهوم نیز به صورت حقوقی توضیح داده شود: طبق قانون کار، کارگر به کسی گفته می‌شود که در مقابل کاری که انجام می‌دهد، مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا را از کارفرما دریافت می‌کند. به عنوان مثال، یکی از این مزایا، عیدی و پاداش آخر سال کارگران است که مطالعه راهنمای آنجا در مطلب ” عیدی کارگران” پیشنهاد می‌کنیم.

 

یک نظر در “بیمه تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید